سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سازمان نظام صنفی کارهای کشاورزی استان البرز

720 هزار تن پیاز؛ مازاد مصرف کشور

720 هزار تن پیاز؛ مازاد مصرف کشور

پایان تراژدی تکراری سیب‌زمینی و پیاز با 30 میلیارد تومان اعتبار

» سرویس: اقتصادی - کشاورزی و دامپروری

امسال بیش از دو میلیون و 700 هزار تن پیاز در کشور تولید شده که 720 هزار تن از این میزان تولید، مازاد مصرف تازه‌خوری کشور است که باید برای جمع‌آوری آن و جلوگیری از زیان کشاورز برنامه‌ریزی شود.

علیرضا پوربصیر ـ مدیرکل دفتر امور صنایع کشاورزی ـ در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) سه راه جمع‌آوری محصول مازاد از کشاورز را خرید تضمینی، شکل‌گیری صادرات و انبار‌داری محصول عنوان کرد.

وی با اشاره به انجام خرید تضمینی محصول پیاز تصریح کرد: خرید تضمینی اقدامی مسکن و موقت در این زمینه است که تاکنون بیش از پنج هزار تن از کشاورزان خریداری شده است.

پوربصیر با تاکید بر شکل‌گیری صادرات این محصول برای جلوگیری از زیان کشاورز اظهار کرد: با وزارت امور خارجه هماهنگی‌هایی در حال انجام است و در حال پیگیری برای پرداخت جوایز صادراتی به این محصول هستیم.

مدیرکل دفتر امور صنایع کشاورزی تصریح کرد: حدود 35 درصد از پیاز تولیدی، مازاد مصرف کشور است که به این منظور باید برای نگهداری و ایجاد فرصت مناسب برای عرضه‌‌ این محصول در بازار، انبارها و سردخانه‌های مناسب تهیه کنیم تا در زمانی که این محصول به قیمت متعادل رسید در بازار عرضه شود.

به گفته‌ پوربصیر اگر حدود 30 میلیارد تومان تسهیلات بانکی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تامین شود، می‌توان انبارها و سردخانه‌های مناسب پیاز را نگهداری و در زمان مناسب در بازار عرضه کنیم.

وی تصریح کرد: ایجاد انبار و سردخانه برای نگهداری محصول پیاز با اولویت سه منطقه هرمزگان، خوزستان و جیرفت اگر راه‌اندازی شوند، مشکل پیاز عمدتا حل خواهد شد و داستان تکراری عرضه فراوان پیاز و سیب‌زمینی در یکسال فروکش خواهد کرد.

سال‌هاست که مصرف‌کننده و تولیدکننده از فراوانی تولید سیب‌زمینی‌ و پیاز در یک سال و کمبود آن در سال بعد رنج می‌برند و کشاورزان همچنان تاوان نداشتن الگوی کشت و نبود صادرات و انبارهای مناسب را پس می‌دهند به طوری که سال گذشته به دلیل افزایش تولید و کاهش تقاضا، سیب‌زمینی که برای تولید هر کیلوی آن 400 لیتر آب مصرف می‌شود، در خاک ماند و برداشت نشد و امسال این بلا بر سر پیاز آمده و این محصول زیر خاک مانده که وزارت جهاد کشاورزی وارد خرید تضمینی پیاز شده و هر کیلو پیاز را 105 تومان خریداری ‌می‌کند که این قیمت برای کشاورز نه تنها سودی ندارد بلکه کمتر از هزینه تمام شده آن است لذا انگیزه‌ای برای برداشت این محصول نیست و دسترنج کشاورز در خاک مانده است.

انتهای پیام